آیفون-کادو

اولین آیفون و واکنش جهان به رونمایی از آن

جهان چه واکنشی به رونمایی از اولین آیفون نشان داد؟ (بخش اول)

استیو جابز، ده سال قبل برای اولین بار از گوشی آیفون رونمایی کرد. هیچ کس نمی دانست باید دقیقا چه فکری در مورد این محصول جدید داشته باشد. این گوشی، گران قیمت بود؛ از تری جی (۳G) برخوردار نبود؛ هیچ صفحه کلید فیزیکی نداشت؛ و صفحه نمایش لمسی آن مجهز به قلم نبود.

  • استیو بالمر: هیچ شانسی برای کسب یک سهم بازار قابل توجه وجود ندارد.

نظرات استیو بالمر، رئیس اجرایی مایکروسافت در مورد آیفون کاملا اشتباه از آب در آمد. او پیش بینی کرد که این محصول با شکست روبرو شده و مایکروسافت قادر خواهد بود بر بازار گوشی های هوشمند تسلط یابد.

او عقیده داشت که آیفون هیچ شانسی برای دریافت یک سهم بازار قابل توجه نداشته و قیمت آن، بسیار بالا است.  او پیش بینی کرد که اپل احتمالا تنها در حدود ۲ یا ۳ درصد از سهم بازار را دریافت خواهد کرد.

اما جالب است بدانید که در سه ماهه سوم سال ۲۰۱۶، آیفون در حدود ۱۱٫۵ درصد، و ویندوز فون در حدود ۰٫۴ درصد از سهم بازار را به خود اختصاص داد.

  • تک کرانچ (TechCrunch): ما پیش بینی می کنیم که آیفون با شکست بالایی مواجه خواهد شد.

وب سایت فن آوری تک کرانچ عقیده داشت که احتمالا آیفون، با عجله و بدون بررسی کامل وارد بازار شده و صفحه نمایش لمسی آن بی فایده خواهد بود.

این وب سایت فکر می کرد که صفحه کلید مجازی آیفون تنها برای نوشتن ایمیل و پیام کوتاه کاربرد داشته و خریداران آیفون پس از مدتی از خرید خود پشیمان خواهند شد. البته، این وب سایت در مورد عمر باتری و ضعف صفحه نمایش درست می گفت.

  • نوکیا: این محصول، نحوه تفکر ما را تغییر نخواهد داد.

نوکیا، زمانی که اولین آیفون منتشر شد، بزرگترین تولید کننده گوشی های هوشمند در جهان بود. در آن زمان، مدیر اجرایی نوکیا اعلام نمود که از ورود این محصول به بازار استقبال می کند.

او عقیده داشت که آنچه که تاکنون از اپل دیده شده، به هیچ وجه نحوه تفکر نوکیا را در مورد نرم افزار و روش تجارت تغییر نخواهد داد.

آیفون-کادو

نوکیا ای ۶۵ (E65)، یکی از برترین گوشی های نوکیا در زمانی که آیفون به بازار آمد.

  • جان وراک: اپل باید تلاش بیشتری برای موفقیت در بازار انجام دهد.

پس از موفقیت آی پاد، شرط بندی در مورد موفقیت آیفون یک حرکت جسورانه بود. اما روزنامه نگار بخش تکنولوژی، جان وراک، عقیده داشت که رقابت بسیار سنگینی در بازار تلفن همراه وجود داشته و این بازار تحت سلطه نوکیا و موتورولا قرار دارد.

او عقیده داشت مشکل اینجا است که در حالی که اپل می تواند در زمینه مد و ظاهر محصول با هر شرکتی رقابت کند، اما هیچ مدرکی وجود ندارد که بتواند به اندازه کافی از سرعت لازم برخوردار باشد. احتمال این که اپل بتواند در این رقابت موفق باشد، تقریبا صفر است. وراک پیشنهاد کرد که اپل باید طراحی خود را به سامسونگ منتقل کند.

  • بلک بری: آیفون، تنها یک رقیب دیگر است.

جیم بلسیل، مدیر اجرایی سابق شرکت بلک بری، اعلام کرد که این محصول نمی تواند یک تحول بزرگ در این صنعت باشد.

این محصول، تنها یک گزینه دیگر در بازار پر از انتخاب برای مصرف کنندگان است. اما این امر که آیفون می تواند یک تحول بزرگ را در بازار گوشی های هوشمند به وجود آورد، بسیار اغراق آمیز به حساب می آید. جالب است بدانید که سال گذشته، این شرکت فعالیت خود را در زمینه ساخت تلفن همراه متوقف نمود.

  • دیلی تلگراف: به شدت ساده

آیفون، تا نوامبر سال ۲۰۰۷ در انگلستان به بازار عرضه نشد. بنابراین کارشناسان و منتقدان آنجا از جمله دیلی تلگراف می توانستند با ریسک کمتری در مورد این محصول صحبت کنند. از نظر منتقد این روزنامه، آیفون به طرز زیبایی ساده و شگفت آور بود. همچنین، سیستم عامل این محصول اپل، کاملا قابل تحسین به حساب می آمد. البته از نظر او، عدم وجود تری جی در این محصول، می توانست یکی از معایب آن باشد.

باوجود همه این انتقادات و در کمال ناباوری آیفون توانست تا سال ها برنده بی رقیب بازار گوشی های هوشمند باشد و آخرین گوشی ارائه شده از این شرکت آیفون ۷ است که قبلا به بررسی آیفون ۷ پرداخته ایم.

 




پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *