روانشناسی هدیه - کادو

روانشناسی هدیه و پاسخ علمی به مسائل موجود در باب هدیه دادن!

روانشناسی هدیه و پاسخ علمی به مسائل موجود در باب هدیه دادن!

 هدیه دادن، در نظر بسیاری از کارشناسان ترکیبی از هنر و علم به شمار می رود. چالش های زیادی در زمینه ارتباط هدیه دادن و روانشناسی وجود دارد. ابتدا، افکار و احساسات هدیه دهنده و سپس، افکار و احساسات گیرنده هدیه وجود دارد، و پس از آن، چیزی که هدیه دهنده در مورد احساس و تفکر هدیه گیرنده فکر می کند، و حتی وقتی که هدیه گیرنده، هدیه خود را باز می کند، در مورد فکری که در ذهن هدیه دهنده بوده فکر می کند. در واقع، همه چیز بسیار پیچیده است.

هدیه ای که اعطا می کنید، باید چه پیامی در مورد هدیه دهنده داشته باشد؟

روانشناسی هدیه - کادو

به طور کلی، هدیه دادن و هدیه گرفتن آداب مخصوص به خود را دارد اما شما می توانید برای خرید هدیه از دو استراتژی استفاده کنید. اول، استراتژی “متمرکز بر گیرنده”، که به این معنا است که شما به دنبال هدیه ای هستید که نشان دهنده ویژگی های شخصی فرد گیرنده است. به عنوان مثال، یک انتخاب ایده آل می تواند این باشد که کتابی از نویسنده مورد علاقه او را برایش خریداری کنید.

دومین گزینه، استراتژی “متمرکز بر هدیه دهنده” است. این امر بدان معنا است که شما هدیه ای می خرید که نشانه ای از شخصیت شما را نمایش می دهد. بنابراین در راستای مثال مطرح شده، می توانید کتاب مورد علاقه خود را برای یک دوست بخرید و به این ترتیب، گوشه ای از شخصیت خود را با او به اشتراک بگذارید.

مطالعات نشان داده اند که اغلب افراد ترجیح می دهند یک هدیه “متمرکز بر گیرنده” دریافت کنند. هرچند این مطالعات، یک الگوی شگفت انگیز را نیز نمایش داد. گرچه مردم تصور می کردند که هدایای متمرکز بر گیرنده را ترجیح می دهند، اما هدیه های متمرکز بر هدیه دهنده، مردم را به هم نزدیک تر می کند. پس بد نیست دفعه بعدی که برای خرید هدیه رفتید، سعی کنید هدیه ای انتخاب کنید که چیزی از خودتان را نیز در درون خود داشته باشد و مطمئن باشید هر هدیه ای چیزی نهان در خود دارد.

چه هزینه ای باید صرف شود؟

روانشناسی هدیه - کادو

نباید در مورد این مساله نگران باشید. این یکی از آن وقت هایی است که هدیه دهندگان خود را درگیر مساله ای می کنند که در واقع، اهمیت زیادی برای هدیه گیرنده ندارد. محققان در یک مجموعه مطالعات دریافتند که مردم فکر می کنند باقی افراد از دریافت هدایای گران قیمت خوشحال تر می شوند. اما در واقعیت، زمانی که شما به قدردانی واقعی هدیه گیرنده از هدیه توجه می کنید، متوجه می شوید که قیمت یک عامل کلیدی در این امر نبوده است چون همیشه این سوال وجود خواهد داشت که چرا این هدیه را برایم خریده است؟

بنابراین، گرچه باید به ویژگی های کاربردی هدیه توجه کنید، اما قیمت نباید یک عامل هدایت کننده بر تصمیمات شما در زمینه خرید هدیه باشد. اگر براساس دلایلی تصمیم گرفتید که یک هدیه گران قیمت تر برای یک فرد انتخاب کنید، به یاد داشته باشید که نباید این کار را فقط به این دلیل انجام دهید که قیمت کالای مورد نظر بیشتر و گران تر است، بلکه دلیل این کار باید این باشد که شما فکر می کنید این هدیه از لحاظ کاربردی یا زیبایی شناختی برای فرد مورد نظر مناسب بوده و گیرنده هدیه قطعا از دریافت آن قدردان خواهد بود.

آیا می توانم از آنها در مورد هدیه مورد علاقه شان بپرسم؟

 

روانشناسی هدیه - کادو

هدیه دادن آثار روانی زیادی دارد ولی مطمئنا یکی از جنبه های سرگرم کننده هدیه دادن این است که تلاش کنید هدیه مناسبی برای فرد مورد نظر پیدا کرده و او را غافلگیر کنید. اما آیا این واقعا بهترین استراتژی است؟

تحقیقات نشان داده اند که مردم ترجیح می دهند هدیه ای را دریافت کنند که به طور صریح در موردش حرف زده اند، و نه چیزی که نخواسته اند. هدیه دهندگان فرض می کنند که مردم هدیه ای که خودشان برایش درخواست داده و یا نداده اند را به یک اندازه دوست دارند. از سوی دیگر، هدیه گیرندگان علاقه واضحی به دریافت هدایایی دارند که مستقیما آنها را درخواست کرده اند. پس بهتر است آنچه را که فکر می کنید فرد مورد نظر نیاز داشته و یا ترجیح می دهد، برایش خریداری نمایید.

اگر هدیه نامناسبی را انتخاب کنم، چه اتفاقی می افتد؟

روانشناسی هدیه - کادو

 

هدیه ای که شما به کسی اعطا کرده اید، در واقع نظر شما را در مورد ارتباطی که با شخص مورد نظر دارید با او به اشتراک می گذارد. مطمئنا همه ما به این جمله باور داریم که “فکر و نیت عمل مهم است”، اما هنوز هم باید تلاش کنید که شخص مورد نظر از هدیه خود راضی باشد. اگر خودتان نمی توانید هدیه یا درخور انتخاب کنید این کار را به متخصصان تهیه کادو بسپارید.

تحقیقات نشان داده اند که اگر شما یک هدیه عالی به فردی اعطا کنید (در مقایسه با حالتی که یک هدیه نامناسب و وحشتناک برای او انتخاب کنید)، به این نتیجه خواهید رسید که اشتراکات بیشتری با یکدیگر دارید. البته این امر زمانی صادق است که شما یک مرد باشید! جالب است بدانید که این تفکر فقط در مورد گیرندگان مرد صادق است.

آیا ایرادی ندارد هدیه ای که دریافت کرده ایم را به فرد دیگری هدیه دهیم؟

روانشناسی هدیه - کادو

این امر هم یکی دیگر از آن عدم تقارن های کلاسیک بین گیرنده و دهنده است. به طور کلی، تحقیقات نشان داده اند که افراد گیرنده هدیه، نسبت به افرادی که هدیه فوق الذکر را به آنها اعطا کرده اند، احساس گناه بیشتری نسبت به اعطای مجدد هدیه به فرد دیگر را دارند. به عبارت دیگر، اگر من یک کارت هدیه به شما بدهم، با اعطای آن توسط شما به یک شخص دیگر مشکلی ندارم، اما احتمالا شما با خود فکر می کنید که با این کار به من خیانت کرده اید.

پس مطمئن باشید که دلیلی ندارد در این حالت احساس گناه کنید. البته، این امر ممکن است در مورد برخی از هدایای شخصی و خاص (به عنوان مثال، یک پلیور بافتنی دست باف) صادق نباشد. چرا که فرد مورد نظر زحمت زیادی را برای تهیه آن متحمل شده است. اما به طور کلی، بهتر است بدانید که این کار، آن گونه که شما فکر می کنید، منافاتی با اخلاق و وفاداری ندارد.

منبع: socialpsychonline

 




پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *