روانشناسی هدیه - کادو

روانشناسی هدیه : بزرگترین اشتباهاتی که هدیه دهنده ها مرتکب می شوند!

روانشناسی هدیه : بزرگترین اشتباهاتی که هدیه دهنده ها مرتکب می شوند!

در روانشناسی هدیه از اشتباهاتی که اغلب هدیه دهندگان مرتکب می شوند این است که بیش از حدی که باید بر روی زمانی که فرد گیرنده هدیه اش را باز می کند، تمرکز می کنند. آنها علاقه زیادی به مشاهده عامل غافلگیری دارند و می خواهند دریافت کننده از دیدن هدیه اش شگفت زده شده و با ارزش مالی هدیه و یا درک بالای هدیه دهنده از چیزی که فرد گیرنده را منحصر به فرد می کند، تحت تأثیر قرار گیرد. اما هدیه دادن و هدیه گرفتن آداب و رسومی دارد. شاید شما هم سوالات زیادی در مورد اصول هدیه دادن داشته باشد.

مشکل این است که دریافت کنندگان به طور معمول به چیزی بیش از تجربه باز کردن هدیه اهمیت می دهند. آنها بیشتر از عنصر غافلگیری، به اینکه بتوانند به خوبی هدیه مورد نظر را به کار گرفته و از استفاده از آن لذت ببرند، توجه می کنند.

در این مطلب، هفت نمونه از عدم هماهنگی بین آنچه که هدیه دهندگان در مورد گیرنده فکر می کنند و آنچه که واقعا برای گیرندگان مهم است، به شما ارائه خواهد شد:

  • هدیه دهندگان دوست دارند مواردی مانند ابزار کارآمد و هوشمند و یا لباس های جذاب هدیه دهند. آنها از مشاهده گیرنده در حال باز کردن این هدایا لذت می برند. درست است که هدیه دادن آثار روانی زیادی دارد اما بسیاری از گیرندگان ترجیح می دهند هدیه ای تجربی، مانند کارت رزرو یک رستوران یا بلیط یک بازی را به عنوان هدیه دریافت کنند.

روانشناسی هدیه - کادو

  • هدیه دهندگان دوست دارند هدایایی انتخاب کنند که بتواند بلافاصله مورد استفاده قرار گیرد. اما بسیاری از گیرندگان خلاف این امر را ترجیح می دهند. بنابراین، برای مثال، هدیه دهندگان ترجیح می دهند دسته گل کوچکتری که مملو از گل های شکوفه زده و زیباتر است را اهدا کنند. اما گیرندگان اغلب دوست دارند دسته گلی با جوانه های بسته هدیه بگیرند تا جوانه ها در طی زمان شکوفه دهند – چرا که به این صورت، آنها می توانند از هدیه برای مدت طولانی تری لذت ببرند.

روانشناسی هدیه - کادو

  • هدیه دهندگان فکر می کنند هر چه فکر بیشتری پشت یک هدیه باشد، دریافت کننده بیشتر قدردانِ آن خواهد بود. اما گیرندگان همیشه نمی توانند بفهمند که چه مقدار فکر و زحمت پشت یک هدیه نهفته است.

روانشناسی هدیه - کادو

  • هدیه دهندگان دوست دارند حتی زمانی که آنها در مورد هدیه مورد علاقه گیرنده اطلاع دارند، گیرنده را با هدیه انتخابی خود شگفت زده کنند. اما گیرندگان اغلب ترجیح می دهند همان مواردی را که به عنوان هدیه مورد علاقه اعلام کرده اند، دریافت کنند.

روانشناسی هدیه - کادو

  • هدیه دهندگان فکر می کنند هدایای گران قیمت تر به معنای بهتر بودن آنهاست. اما دریافت کنندگان به طور غریزی به قیمت هدیه فکر نمی کنند.

روانشناسی هدیه - کادو

  • هدیه دهندگان دوست دارند هدایایی را انتخاب کنند که نشان می دهد آنها تا چه حد گیرنده را می شناسند. به عنوان مثال، ممکن است یک کارت خرید از فروشگاه مورد علاقه گیرنده را به او اهدا کنند. اما گیرندگان اغلب هدایای چند منظوره را ترجیح می دهند، مانند کارت هدیه ای که می توان آن را در هر فروشگاهی به کار برد.

روانشناسی هدیه - کادو

  • هدیه دهندگان دوست دارند هدایایی با کیفیت بالا انتخاب کنند که به نظر قابل توجه برسد، حتی اگر استفاده از هدیه مورد نظر آسان نباشد. اما گیرندگان اغلب هدایایی را ترجیح می دهند که استفاده از آنها راحت و ساده باشد، حتی اگر آنها از کیفیت پایین تری برخوردار باشند.

روانشناسی هدیه - کادو

منبع: psychologytoday

 




پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *