افراد سالم - کادو

افراد سالم چه غذاهایی را نمی خورند؟! (بخش دوم)

افراد سالم چه غذاهایی را نمی خورند؟!

معمولا بسیاری از غذاها وجود دارد که در عین اینکه سالم به نظر می رسند، مضر هستند. افراد سالم غذاهای ناسالم را شناسایی می کنند و آن ها را از لیست مواد غذایی مصرفیشان خط می زنند. در این مطلب و بخش اول از آن به مجموعه ای از این غذاها اشاره کرده و نکات مهمی را در مورد آن ها برشمرده ایم که شما می توانید با حذف آن ها سلامتی تان را تضمین کنید و قدمی رو به جلو برای رژیم کاهش زن خود بردارید.

میوه خشک شده

افراد سالم - کادو

برخی از تنقلات سالم مانند میوه های خشک، باید فقط در بخش ها و سهم های کوچک صرف شوند. میوه های خشک بسیار پرکالری هستند و ممکن است سطح انرژی و انسولین را به راحتی افزایش داده، و سپس به سرعت موجب کاهش قابل توجهی در انرژی و ازدیاد هوس مجدد به مواد قندی شوند. میوه های خشک می توانند از لحاظ هضم غذا مخرب بوده، و باعث ایجاد گاز و نفخ در بسیاری از افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر (IBS) گردند.  افراد سالم جایگزین بهتری که برای میوه های خشک دارند، و آن صرف میوه های تازه با آب طبیعی و قند کارآمد تر می باشد. و یا استفاده از آبمیوه های خانگی که با دستگاه آبمیوه گیری در خانه تهیه شوند.

شیرین کننده های مصنوعی

افراد سالم - کادو

آسپارتام موجود در نوشابه رژیمی، تنها شیرین کننده مصنوعی نیست که برای شما مضر می باشد. آنها باید از برنامه غذایی هر فردی که به دنبال کاهش وزن و برخورداری از یک رژیم غذایی سالم است، حذف شود. این شیرین کننده های مصنوعی حاوی آسپارتام، ساخارین، و یا سوکرالوز می باشند. در واقع، آنها مجموعه ای از مواد شیمیایی مضر در یک بسته کوچک به شمار می روند. بنابراین، بهتر است آنها را با مواد حاوی قند طبیعی مانند عسل ارگانیک و یا گیاه آگاو جایگزین نمایید.

گوشت فرآوری شده

افراد سالم - کادو

بسیاری از پزشکان و متخصصین تغذیه، در زمینه مصرف هر نوع گوشت فرآوری شده به افراد سالم هشدار می دهند. متخصصان تغذیه، عقیده دارند که شما باید از هر نوع گوشت فرآوری شده از جمله هات داگ یا سوسیس دوری کنید. برنامه غذایی خاصی که در آن به طور مکرر از گوشت فرآوری شده استفاده شده باشد، خطر ابتلا به سرطان یا بیمارهای قلبی را به شدت افزایش می دهد، به خصوص اگر مصرف این مواد بیش از یک یا دو بار در ماه باشد. پس حتما سوسیس را از وعده صبحانه حذف کنیم.

شما همچنین باید از کالباس و هر گونه محصولات گوشتی فرآوری شده مانند آن دوری نمایید. به یاد داشته باشید که این گوشت ها، سرشار از چربی حیوانی، نمک، و مواد نگهدارنده­ ی سرطان زا می باشند. اگر شما نمی توانید بدون کالباس یا گوشت های خشک شده زندگی کنید، حداقل این مواد را از مارک هایی خریداری کنید که درصد نیترات و نیتریت موجود در آنها صفر باشد. این محصولات ممکن است با عنوان” بدون نگهدارنده” یا “بدون نیترات” در بازار موجود باشند.

انواع مواد غذایی حاوی سطح بالایی از شیره ذرت با فروکتوز بالا

افراد سالم - کادو

شیره ذرت با فروکتوز بالا (HFCS)، قطعا در لیست مواد غذایی مضر و بی ارزش برای افراد سالم قرار دارد. مشکل این ماده، نحوه اثرگذاری آن بر هورمون های گرسنگی و سیری ما است. گرلین (Ghrelin)، هورمون گرسنگی، و لپتین (leptin)، هورمون سیری ما به شمار می رود. و مشکل این است که این ماده در عملکرد هر دوی این هورمون ها اختلال ایجاد می کند. فروکتوز، در واقع گرلین را متوقف نمی کند (همان طور که شکر این کار را انجام می دهد)، بنابراین ما حتی بعد از صرف غذای مورد نظر نیز گرسنه می مانیم.

مشکل این ماده این است که در واقع ما را از دانستن زمان سیر شدنمان مطلع نمی کند، بنابراین ما معمولا بیش از مقداری که باید غذا می خوریم. این ماده همچنین بدن شما را برای مسدود کردن لپتین فریب داده، و بنابراین شما هرگز احساس سیری نخواهید کرد. این امر برای شرکت های مواد غذایی بسیار عالی، و برای سلامتی قلب و سایز دور کمر شما کاملا وحشتناک است. بنابراین بهتر است به جای این مواد، از شکر واقعی استفاده نمایید.

ذرت بو داده با مایکروویو

افراد سالم - کادو

شاید همیشه با خود فکر کرده اید که ذرت بو داده، یک میان وعده سالم و سرشار از فیبر به شمار می رود، اما باید بدانید که مواد اضافه شده در بسته های ذرت بو داده با مایکروویو (محصولات تجاری موجود در فروشگاه ها) بسیار مضر می باشند. این بسته ها با مواد شیمیایی نچسبی مانند سولفونات پرفلوئورواکتان (PFOS) و اسید پرفلوئورواکتانوئیک (PFOA) پوشیده شده اند. و ارتباط این مواد با بیماری سرطان اثبات شده است. همچنین، طعم دهنده کره مصنوعی از دیاستیل (diacetyl) تشکیل شده است. استنشاق این ماده، ارتباط مستقیمی با بیماری ریه دارد. بنابراین، بهتر است خودتان ذرت بو داده خود را در خانه تهیه کنید. همچنین، می توانید به جای اضافه کردن نمک یا کره، آن را با کمی پودر سیر طعم دار نمایید. روش های پخت ذرت متفات است و می توانید به گونه های مختلف آن را تهیه کنید.

مارگارین

افراد سالم - کادو

این ماده که زمانی تصور می شد جایگزین سالم تری نسبت به کره است و بخشی از تغذیه سالم در ۵۰ سال پیش محسوب می شود، به خوبی چیزی که فکر می کنیم نیست. در واقع، شکی نیست که مارگارین یک ماده غذایی سالم نمی باشد. این ماده می تواند از سطح چربی های ترانس بالایی برخوردار بوده، و در نتیجه، منجر به ابتلا به بیماری های قلبی و مشکلات سلامتی دیگر شود. افراد سالم در عوض، از روغن هایی مانند روغن زیتون و یا مقدار اندکی کره استفاده می کنند.

بستنی

افراد سالم - کادو

بستنی، یکی از خوشمزه ترین و هیجان انگیزترین خوراکی های موجود در دنیا به شمار می رود. با این حال، گزینه های سالم تری نیز وجود دارند که شاید بتوانند رضایت شما را جلب کنند. یکی از این گزینه های سالم، این است که بستنی خود را در خانه درست کنید با استفاده از مخلوط موز یخ زده، کره بادام زمینی، و حتی مقدار اندکی تراشه شکلات تهیه نمایید. یکی از جایگزین های سالم دیگر، تهیه نسخه سالم تری از میلک شیک یخی با مقداری ماست یونانی شیرین نشده، میوه یا آجیل، و یک شیرین کننده طبیعی مانند استویای خالص است. شما از خوردن این ترکیب خوشمزه و در عین حال بدون شکر و چربی لذت خواهید برد.

افراد سالم چه غذاهایی می خورند؟

افراد سالم - کادو

اکنون که می دانید باید از صرف کدام مواد غذایی اجتناب نمایید، دفعه بعدی که به فروشگاه مواد غذایی مراجعه کردید، باید غذاهای طبیعی و سالمی مانند سبزیجات برگ دار، میوه های تازه و تخم مرغ را برای خرید انتخاب کنید. همچنین سبزیجاتی حاوی آهن بالا، بهترین گزینه های موجود برای سلامت بدن هستند. محتوای آهن غذاهای آنزیمی مانند مارچوبه، اسفناج، و کلم پیچ، میزان اکسیژن را در سلول های قرمز شما افزایش می دهند. نتیجه این امر، افزایش ظرفیت استقامت و یک الگوی انرژی مداوم و متعادل خواهد بود.

همچنین توصیه می شود در برنامه غذایی خود از ماهی های چرب مانند ماهی سالمون یا آزاد استفاده نمایید. استفاده از ماهی هایی با چربی بالا به عنوان گزینه ای برای وعده شام، مقدار اسیدهای چرب امگای مصرف شده در شب را افزایش خواهد داد. و در نتیجه، شما از یک خواب عمیق تر، افزایش ترشح هورمون رشد، و کاهش التهاب برخوردار خواهید شد.

در کنترل برنامه غذایی خود زیاده روی نکنید.

در حالی که بهتر است از مصرف غذاهایی که برای بدن شما مناسب نیستند خودداری نمایید، با این حال نباید در مورد انتخاب مواد غذایی موجود در برنامه رژیم خود بیش از حد سخت گیری کنید. گاهی اوقات، نباید هیچ غذایی را خارج از محدوده قرار داد. تمام غذاها ارزش خود را دارند، و البته، برخی از آنها گزینه های بسیار بهتری نسبت به بقیه هستند. با این حال، چسباندن برچسب “خارج از محدوده” به برخی از غذاها، منجر به ایجاد تمایلات سخت گیرانه ای می شود که می تواند شما را به مسیر مشکلات غذایی دیگری در آینده هدایت کند. بنابراین، بد نیست به خودتان اجازه دهید که بدون زیاده روی در صرف غذاهای ناسالم، از مصرف مواد غذایی مورد علاقه خود لذت ببرید. اعتدال، بهترین کاری است که می توانید برای کنترل برنامه غذایی خود انجام دهید.

به عنوان مثال، پیتزای سرد، یکی از غذاهایی است که باید در دوران دانشجویی و دانشگاه صرف شود! این امر نه تنها برای تغذیه، بلکه برای ثبت تجربه و خاطراتی است که می تواند برای شما به ارمغان آورد. مرغ سرخ شده، یک غذای فوق العاده خوشمزه است. اما این غذا باید به صورت خاص مصرف شده، و به عنوان مثال، تنها به عنوان یک وعده غذایی در تعطیلات آخر هفته (و نه یک گزینه برای ناهار هر روزه شما) در نظر گرفته شود. شما باید بدانید که کدام غذاها (غالبا غذاهای خوشمزه!) برای بدن و سلامتی شما مضر و ناسالم هستند، و تنها هر مدت یک بار از خوردن آنها لذت ببرید.

منبع:thelist

 




پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *