123345

پیاده روی و کوهنوردی ورزشهایی مناسب برای ذهن

چرا پزشکان عقیده دارند پیاده روی و کوهنوردی می تواند روند ذهنی ما را بهبود بخشد؟

جان مویر (John Muir) در کتاب “پارک های ملی ما” می نویسد: “همانطور که نور آفتاب در لابلای درختان جریان پیدا می کند، آرامش طبیعت نیز به درون شما جریان می یابد. باد، طراوت خود را به شما منتقل کرده و طوفان، انرژی خود را به شما اعطا می کند.” واضح است که جان مویر به اهمیت بالای گردش در طبیعت پی برده است. بسیاری از ما هم مانند مویر می دانیم که پیاده روی در طبیعت، اثرات مثبتی بر بدن، ذهن و روح ما خواهد گذاشت. قدم زدن در جنگل در حالی که صدای آواز پرندگان رنگارنگ گوشهایتان را نوازش داده و بوی عطر صنوبر و کاج روحتان را جلا می بخشد، باعث می شود احساس آرامش زیادی به شما دست دهد. مطالعات مختلف پزشکی نشان داده است که مزایای روحی بسیاری در پیاده روی و کوهنوردی وجود دارد.

پیاده روی و کوهنوردی

پیاده روی در طبیعت، فکرهای آزار دهنده را کاهش می دهد

کسانی که بیش از حد نرمال روی افکار منفی خود تمرکز می کنند، ممکن است دچار اضطراب، افسردگی، و یا مشکلات دیگری مانند پرخوری یا اختلال استرس شوند. در یک مطالعه جدید، محققان بررسی کردند که آیا صرف وقت در طبیعت به این مساله، باعث بهبود این مشکل می شود یا خیر. آنها دریافتند که پیاده روی و کوهنوردی در طبیعت، هجوم این افکار منفی و وسواسی به ذهن را کاهش می دهد.

این محققان نشان می دهند که جهان ما هر روز بیش از پیش فضای شهری خود را افزایش می دهد. و این شهرنشینی فزاینده، با افسردگی و سایر اشکال بیماری های روحی در ارتباط است. واضح است که خروج از محیط شهری و صرف وقت در فضاهای خارج از شهری که در آنجا عوامل استرس زای روحی و آلودگی صوتی کمتری وجود دارد، می تواند برای سلامتی روحی ما مفید فایده باشد.

پیاده روی و کوهنوردی

پیاده روی و عدم ارتباط با تکنولوژی، می تواند توانایی حل مساله خلاقانه را افزایش دهد

براساس پژوهشی که توسط روث اتچلی (Ruth Atchley) و دیوید استرایر (David Strayer) انجام شده است، حل مساله خلاقانه می تواند با قطع تماس با تکنولوژی و اتصال مجدد با طبیعت بهبود یابد. در این پژوهش، شرکت کنندگان موظف شدند به مدت حدودا چهار روز و بدون استفاده از تکنولوژی در طبیعت پیاده روی کنند. از آنها خواسته شد تا کارهایی را انجام دهند که به خلاقیت و توانایی حل مسئله نیاز داشت. آنها دریافتند که عملکرد حل مسئله کسانی که غرق در گشت و گذار و پیاده روی شده بودند، در حدود ۵۰ درصد افزایش یافته است.

پیاده روی و کوهنوردی

پیاده روی در فضای باز می تواند اختلال بیش فعالی را در کودکان بهبود دهد

اختلال بیش فعالی(ADHD) ، یک اختلال شایع در میان کودکان است. کسانی که مبتلا به این عارضه هستند، به طور کلی در تمرکز مشکل داشته، به راحتی دچار حواس پرتی شده، و در کنترل انگیزه های ناگهانی خود مشکل دارند.

تربیت کودکان مبتلا به بیش فعالی می تواند برای پدر و مادر، دشوار و گیج کننده باشد. با این حال، اخیرا خبرهای خوبی از تحقیقات علمی و پزشکی بدست آمده است. در پژوهشی که توسط فرانسیس کئو (Frances E. Kuo) و آندریا تیلور (Andrea Taylor) انجام شد، این محققان دریافتند که اگر کودکان مبتلا به بیش فعالی در معرض “فعالیت های سبز در فضای باز” قرار گیرند، علائم بیش فعالی در آنها کاهش می یابد. بنابراین، با توجه به این پژوهش، فعالیت و گردش در طبیعت می تواند برای تمام افراد مزیت های فراوانی داشته باشد.

پیاده روی و کوهنوردی

پیاده روی در طبیعت، باعث افزایش قدرت مغز می شود

همه ما این ضرب المثل را شنیده ایم که عقل سالم در بدن سالم است. پیاده روی در خارج از منزل، یکی از بهترین ورزشهای موجود بوده و با توجه به مقدار سختی مسیر پیاده روی، می تواند در هر ساعت ۴۰۰ تا ۷۰۰ کالری بسوزاند. یک مزیت دیگر، این است که پیاده روی مانند ورزشهای دیگری چون دویدن، فشار زیادی به مفاصل ما وارد نمی کنند. همچنین، این مساله ثابت شده است که افرادی که در فضای باز و خارج از منزل ورزش می کنند، با احتمال بالاتری به برنامه های ورزشی خود پایبند می مانند.

ذهن و بدن به طور طبیعی با هم ارتباط دارند. ورزش، به ما کمک می کند تا سلول های مغزی خود را سالم و تغذیه شده نگاه داریم. در واقع، به گفته محققانی از دانشگاه بریتیش کلمبیا، ورزش ایروبیک (aerobic) می توانند حافظه و توانایی های شناختی را بهبود بخشند. در این مطالعه، آنها دریافتند که ورزش ایروبیک، پیاده روی و کوهنوردی حجم هیپوکامپ (hippocampal) را در زنان مسن افزایش می دهند. هیپوکامپ، بخشی از مغز است که با حافظه فضایی و اپیزودیک ارتباط دارد.

ورزش، نه تنها توانایی های شناختی را بهبود داده و براساس مطالعات انجام شده از زوال شناختی جلوگیری می کند، بلکه همچنین می تواند استرس و اضطراب را کاهش داده، عزت نفس را افزایش داده، و اندروفین (هورمون هایی که باعث ایجاد احساس خوب می شوند) را انتشار دهد. بسیار شگفت آور است که فعالیت فیزیکی ساده و کم هزینه ای چون پیاده روی بتواند چنین مزایای منحصر به فردی داشته باشد.

پیاده روی و کوهنوردی

پیاده روی، فعالیتی است که توسط پزشکان تجویز می شود

آیا تابحال دکترتان به شما توصیه نموده به پیاده روی و کوهنوردی بروید؟ ممکن است این گفته، چیزی نباشد که به طور معمول بخواهیم از زبان کسی، به ویژه دکتر خود بشنویم. اما آنها در واقع به سلامتی ما فکر می کنند. امروزه، پزشکان پیشرو به این آگاهی رسیده اند که افرادی که گاهی اوقات وقت خود را به گردش در طبیعت اختصاص می دهند، از استرس کمتر و سلامت جسمی بیشتری برخوردارند.

پیاده روی و کوهنوردی

چگونه باید فعالیت پیاده روی خود را آغاز کنیم؟

خوشبختانه، پیاده روی یکی از ساده ترین و کم هزینه ترین فعالیت های ورزشی موجود بوده، و می تواند برای تمام اعضای خانواده مفید و سرگرم کننده باشد. اگر شما تازه این فعالیت را آغاز نموده اید، نباید مسیر طولانی و سختی را برای پیاده روی انتخاب کنید. در ابتدا بهتر است کار خود را از مسیرهای کوچک و سبک شروع کنید. می توانید مسیرهای پیاده روی شناخته شده را از گروه های ورزشی محلی تهیه کرده و یا حتی در برنامه های پیاده روی روزانه و هفتگی این گروه ها شرکت نمایید.

انتخاب کفش پیاده روی ک.هنوردی مناسب، بخش مهمی از کار است. همچنین می توانید با استفاده از یک عصای مخصوص ورزشی، فشار وارده به زانوهای خود را کاهش داده، سرعت خود را افزایش داده، و ثبات بیشتری در پیاده روی داشته باشید. لباس هایی بپوشید که در آنها راحت بوده و برای آب و هوای آن روز مناسب باشد. پارچه هایی همچون ابریشم، پلی پروپیلن، و پشم، برای کاهش عرق و گرم ماندن مناسب می باشند. از کرم های ضد آفتاب، عینک آفتابی، و یک کلاه برای محافظت از نور خورشید استفاده کنید. به اندازه کافی آب نوشیده و از پیاده روی خود لذت ببرید!

پیاده روی و کوهنوردی

منبع: lifehack


برچسب ها :