نکات بهداشتی -کادو

نکات بهداشتی : عادات مضری که باید هرچه زودتر آن ها را ترک کنید! (بخش دوم)

نکات بهداشتی : عادات مضری که باید هرچه زودتر آن ها را ترک کنید !

نکات بهداشتی زیادی را هر روز می شنویم ولی شاید تا کنون در مورد عادات مضری که روزانه انجام می دهیم و تهدیدی برای سلامتیمان محسوب می شوند چیزی نمی دانیم. در بخش اول از این مطلب تعدادی از این عادات را برشمردیم، در این مطلب نیز به تعدا دیگری خواهیم پرداخت.

  1. قوز کردن

نکات بهداشتی -کادو

قوز کردن ( به صورت نشسته یا ایستاده)، در واقع اثرات منفی بی شماری بر سلامت کلی بدن شما دارد. اگر شما به جلو خم شوید، از آنجایی که سرتان در مقایسه با بقیه اعضای بدن شما بسیار سنگین تر است، فشار زیادی بر روی گردنتان وارد می شود. این امر ممکن است به بروز سردرد تنشی منجر شود. قوز کردن، برای پشت و کمر شما نیز تا حد زیادی مضر است. این حالت می تواند خطر ابتلا به پارگی دیسک را افزایش داده، و منجر به بروز درد و گرفتگی اعصاب کمر گردد.

همچنین خودداری از صاف نشستن، می تواند منجر به بروز برخی از مشکلات غیر منتظره شود: وضعیت قرارگیری نامناسب در حین نشستن، ممکن است باعث شود شما به درد شکم و مشکلاتی در هضم غذا، از جمله یبوست مبتلا شوید. این امر به علت فشرده شدن روده شما اتفاق می افتد. به علاوه، قوز کردن می تواند مقدار هوایی که شما قادرید به ریه های خود بفرستید را کاهش دهد. برخی از مطالعات نیز نشان داده است که افرادی که معمولا قوز می کنند، به میزان بیشتری در معرض ابتلا به افسردگی هستندو این نکته ای فراتر از نکات بهداشتی است.

  1. حمل کیف سنگین بر روی یک شانه

نکات بهداشتی -کادو

یک کیف بزرگ می تواند به شما کمک کند تا تمام وسایل خود را به راحتی داخل کیفتان قرار دهید. اما اگر این کیف یک کوله پشتی نیست، ممکن است به سلامت شما صدمه بزند، چه این کیف یک کیف چرم دستدوز باشد، چه یک کیف کتانی کوچک. هنگامی که شما کیف سنگین خود را بر روی یک شانه آویزان کنید، زاویه گردن خود را تحت فشار قرار داده، و در نتیجه، عصب هایی که بین مهره گردن قرار دارند نیز به همان اندازه تحت فشار قرار خواهند گرفت. این نکته از جمله نکات بهداشتی و سلامتی مهم است که باید بسیار جدی گرفته شوند.

یک کیف استندارد انتخاب کنید. وزن کیف شما نباید بیش از ۱۰ درصد از وزن بدنتان را تشکیل دهد. و اگر شما همیشه کیف خود را بر روی یک شانه حمل کنید، این اثرات منفی حتی بیشتر خواهد شد. بنابراین، بهتر است کیف خود را به طور مرتب از شانه ای به شانه دیگر منتقل کنید.

  1. پوشیدن کفش های نامناسب

نکات بهداشتی -کادوپوشیدن کفش های پاشنه بلند برای خیلی از افراد کار سختی به حساب می آید و شاید برای بسیاری عجیب ترین نوع کفش محسوب شوند. این گفته به احتمال زیاد، برای زنانی که عادت به پوشیدن کفش پاشنه بلند دارند، خبر جدیدی به حساب نمی آید: آنها به پاهای شما آسیب رسانده، و تمام بدنتان می تواند این اثرات را احساس کند. کفش های شما سلامت پاها، زانوها، باسن، و کمرتان را تحت تاثیر قرار می دهد. بدن ما برای پوشیدن کفش پاشنه بلند خلق نشده است. به همین دلیل، این کفش ها می توانند منجر به پینه پا، تنگی تاندون آشیل، و مشکلات مرتبط دیگر گردد. اما تنها کفش های پاشنه بلند نیستند که به پاها آسیب می رسانند. صندل های بدون پاشنه و کفش های بدون حمایت نیز می توانند به بدنتان آسیب بزنند.

  1. عدم اعمال کرم ضد آفتاب به تمام سطح پوستی که در معرض آفتاب قرار دارد

نکات بهداشتی -کادو

شما می دانید که استفاده از کرم ضد آفتاب برای محافظت در برابر اشعه های مضر آفتاب از اهمیت بالایی برخوردار است، اما احتمالا برای شما هم بسیار وسوسه انگیز است که این کار را سریع تر انجام داده و در این راستا، مناطق خاصی را (غیر از پوست صورت) نادیده بگیرید. شایعاتی در مورد استفاده از کرم ضدآفتاب وجود دارد. نگران کننده ترین مناطقی که باید در صورت قرار داشتن در معرض آفتاب، با کرم ضد آفتاب پوشانده شوند، صورت، تنه، و همچنین دست ها و پاها می باشند.

با توجه به مطالعات کلینیک کلیولند، گوش، سومین محل شایع در سرطان پوست به شمار می رود، بنابراین مطمئن شوید که کرم ضد آفتاب را حتی بیش از اندازه لازم بر روی پوست در معرض نور اعمال نمایید. مناطق دیگری که نباید نادیده گرفته شوند عبارتند از پوست سر (حتی اگر شما موهای کوتاهی دارید)، پلک ها، لب، گردن، و زیر بغل.

  1. برخورداری از یک برنامه خواب نامنظم و غیر قابل اعتماد

نکات بهداشتی -کادو

برخورداری از یک خواب خوب و منظم جزو نکات بهداشتی ای است که برای عملکرد کلی بدن ما بسیار مهم است. اما شکست در مقابل وسوسه بیدار ماندن تا دیر وقت و یا افراط در سایر عادات بد مرتبط با خواب می تواند عوارض خود را بر بدن شما تحمیل کند. این مشکلات می توانند خواب نامنظم، تماشای تلویزیون در ساعات پایانی شب و به خواب رفتن با یک برنامه نامنظم، مصرف مواد حاوی کافئین، و یا ورزش بیش از حد در یک ساعت قبل از خواب شبانه شما باشند. با انجام مدیتیشن قبل از خواب، خوابی راحت و آرام داشته باشید.

این رفتارها به احتمال زیاد الگوهای خواب شما را مختل خواهند کرد. همچنین، اگر شما قبل از بیدار شدن و بلند شدن از رختخواب، زنگ ساعت خود را چندین بار به تاخیر می اندازید، با این کار در واقع یک روند خواب خوب و ثابت را قطع خواهید کرد. به علاوه، اگر شما برای بیدار شدن آماده نیستید، احتمالا از یک خواب کافی برخوردار نشده اید. به گفته برخی از کارشناسان خواب، به تاخیر انداختن زنگ ساعت می تواند شما را به چرخه خواب جدیدی وارد کند که دیگر قادر نخواهید بود آن را به پایان برسانید. این امر، شما را در طول روز در یک حالت خواب آلود قرار می دهد. همین حالت، ممکن است باعث شود شما در طول روز به ضعف و بی حالی دچار شوید.

منبع: rd

 




پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *