انتخاب هدیه-کادو

بهترین راه برای انتخاب هدیه: به هدیه گیرندگان کادویی بدهید که انتظارش را دارند!

 بهترین راه برای انتخاب هدیه : به هدیه گیرندگان کادویی بدهید که انتظارش را دارند!

فرض کنید شوهرتان به شما می گوید که برای تولد خود، یک روتر مخصوص چوب بری می خواهد، اما شما واقعا فکر می کنید که او با دریافت یک جفت بلیط برای بازی فوتبال تیم مورد علاقه اش بسیار خوشحال تر خواهد شد. اما باید بدانید که این تفکر به هیچ عنوان درست نیست.

تحقیقات نشان داده اند که افراد در هنگام انتخاب هدیه ، توجه چندانی به چیزی که هدیه گیرندگان می خواهند نمی کنند. اما آنها با نادیده گرفتن درخواست های مستقیم، اشتباه بزرگی می کنند.

در مقاله ای که در مجله روانشناسی تجربی اجتماعی منتشر شده، پنج آزمایش در زمینه نقش صراحت در امر انتخاب هدیه مناسب مورد بررسی قرار گرفته است. این آزمایش ها به این موضوع می پردازد که آیا دریافت کنندگان هدیه از دریافت هدیه ای که درخواست نکرده بودند راضی تر بوده اند، یا از دریافت هدیه ای که مشخصا درخواست کرده بودند؟ و اینکه آیا هدیه دهندگان متوجه این تفاوت مهم می شوند یا خیر؟

در مطالعه اول، شرکت کنندگان در مورد تجارب واقعی خود در مورد دریافت و اعطای هدایای عروسی به دو صورت ممکن سخن می گویند. در مطالعه دوم، شرکت کنندگان  در انتخاب هدیه سناریویی را مجسم نمودند که در آن، آنها کادوی تولد همسر خود را با توجه به لیستی که از گزینه های بالقوه از جانب او دریافت کرده بودند انتخاب کرده، و یا دریافت کننده ای بودند که باید لیستی از کادوهای موردعلاقه­ ی خود را آماده می کردند.

نتایج نشان داد که دریافت کنندگان، ترجیح می دادند کادوی خود را از اقلامی که در لیست خواسته هایشان وجود داشت (به جای آیتم های ناخواسته) دریافت کنند. اما در مقابل، هدیه دهندگان فکر می کردند که گیرندگان هدیه با دریافت یک کادوی ناخواسته بیشتر تحت تاثیر قرار خواهند گرفت.

پاول هولدن، استاد رفتار سازمانی می گوید: “چیزی که عجیب است، این است که این تفکیک میان دهندگان و گیرندگان هدیه همیشه و در همه زمان ها اتفاق می افتد؛ حتی با اینکه بسیاری از مردم هم دریافت کننده بودند و هم گیرنده، و بنابراین به طور منطقی باید درک خوبی از دیدگاه طرف مقابل داشته باشند.”

انتخاب هدیه-کادو

در تحقیق سوم، شرکت کنندگان در واقع هدیه­ ی خود را انتخاب کرده و از دیگران دریافت نمودند. از دریافت کنندگان خواسته شد تا لیستی حاوی ۱۰ هدیه مورد علاقه خود را از بین محصولاتی مانند کتاب ها و لوازم الکترونیکی (در محدوده ۲۰ تا ۳۰ دلار) ایجاد کنند. از برخی از هدیه دهندگان خواسته شد تا یک هدیه را از عناوین موجود در لیست برای فرد انتخاب کنند، در حالی که از دیگران درخواست شد تا هدیه ای را به شخصه (و در محدوده قیمت مشابه) برای فرد مقابل انتخاب نمایند.

مشابه با یافته های حاصل از دو مطالعه اول، دریافت کنندگان هدیه از هدایایی که خودشان درخواست کرده بودند بیش از گروه دوم لذت بردند. با این حال، اعطا کنندگان هدیه باز هم در پیش بینی احساسات طرف مقابل ناتوان بودند.

مطالعه چهارم نشان داد که وقتی دریافت کنندگان در مورد علاقه­ی خود به یک و تنها یک هدیه خاص صریح و روشن بودند، اعطا کنندگان هدیه در پیش بینی ترجیحات دریافت کننده هدیه (به معنای ارجح بودن هدیه­ ی درخواست شده) موفق تر بودند.

مطالعه پنجم نشان داد که اغلب دریافت کنندگان، دریافت پول را حتی به دریافت هدیه­ ای که خودشان در ابتدا درخواست کرده بودند، ترجیح می دهند. جالب این است که هدیه دهندگان فکر می کردند که پول، آخرین گزینه­ ی مورد علاقه­ ی دریافت کنندگان می باشد.

این پژوهش نشان می دهد که تلاش بیش از حد در با ملاحظه بودن، می تواند نتیجه معکوسی در بر داشته باشد. البته این امر زمانی صادق است که با ملاحظه بودن به معنای نادیده گرفتن درخواست های مستقیم دیگران در نظر گرفته شود. توجه به آنچه که مردم از شما می خواهند می تواند احساسات قوی تر و قدردانی بیشتری را از جانب آنها در پی داشته باشد.

روی هم رفته، تحقیقات انجام شده بر این موضوع تأکید می کند که درخواست یک هدیه خاص می تواند منجر به دریافت آنچه که شما واقعا نیاز دارید شود؛ البته تا زمانی که شخص مقابل به درخواست محرز شما توجه کند. در هر صورت، بهتر است شخصی که قرار است هدیه ای از جانب شما دریافت کند، در مورد آنچه که واقعا می خواهد با شما صادق باشد. این راه، همیشه نتیجه­ ی بهتری از حدس زدن و ذهن خوانی شما خواهد داشت. پس بهتر است هدیه ای بدهید که هدیه گیرنده انتظارش را دارد.

 

منبع: www.gsb.stanford.edu

 

 




پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *