روانشناسی رنگ - کادو

روانشناسی رنگ ها (و اهمیت آنها)

روانشناسی رنگ ها (و اهمیت آنها)

مسلما شما هم تا قبل از این کتاب ها و سایت های مختلفی را در جستجوی موضوع روانشناسی رنگ دیده اید. اما در بسیاری از مواقع این سایت ها صرفا به ارتباط بین کلمات و رنگ ها می پردازند. مثلا می نویسند: قرمز یعنی علاقه زیاد، سبز بیانگر طبیعت است و …

این شاخه از روانشناسی به اندازه طالع بینی ستاره ها، کارت ها تاروت، فال چای، اعداد و … سخت و پیچیده است. اما  روانشناسی رنگ ها که زیرمجموعه روانشناسی اجتماعی است می تواند بسیاری از راه ها را ساده سازد و در بسیاری از امور روزمره از انتخاب رنگ برای کادوپیچی گرفته تا انتخاب رنگ اتاق خواب به شما کمک کند. به همین دلیل در این مطلب به بیان مختصری از این موضوع پرداخته ایم.

ایده روانشناسی رنگ

روانشناسی رنگ - کادو

در سال ۱۹۴۲، کورت گلدشتاین (Kurt Goldstein) این نظریه را مطرح کرد که رنگ های مختلف موجب بروز واکنش های فیزیولوژیکی متفاوتی می شوند. این بدان معنا است که رنگ ها می توانند تمرکز و توجه مردم را هدایت کنند.

این ایده با آنچه که برخی دیگر ادعا کرده اند، تشابهات زیادی دارد. به عنوان مثال، طول موج یک رنگ با اثرات فیزیولوژیکی آن با افراد ارتباط دارد. تصور می شد با این حال، شواهد معتبر و دقیقی برای اثبات این ایده وجود ندارد.

در عین حال، اخیرا تحقیقات جدیدی در زمینه روانشناسی رنگ ها در میان یک تیم حرفه ای از روانشناسان اجتماعی انجام گرفته است. “نظریه رنگ در زمینه” با استفاده از روش های تحقیقی علوم روانشناختی، به نتایج جذابی دست یافته و از وجود و اثرگذاری روانشناسی رنگ ها پشتیبانی می کند. این ایده بیان می کند که رنگ ها معنایی فراتر از زیبایی شناسی داشته و قرار گرفتن در معرض رنگ ها تاثیر مستقیمی بر افکار و احساسات ما دارد.

رنگ ها معنای خود را از کجا می گیرند؟

روانشناسی رنگ - کادو

پاسخ این سوال به گفته روانشناسان در بازه میان “طبیعت” و “پرورش” نهفته است. از آنجایی که دید رنگی باید در خدمت یک مزیت سازگاری باشد، احتمالا یک مولفه بیولوژیکی در مورد روانشناسی رنگ وجود دارد.

رنگ ها همچنین می توانند از طریق یادگیری به معنا برسند. بنابراین، رنگ “زرد” ممکن است یک عملکرد بیولوژیکی داشته باشد، این رنگ همچنین ممکن است از مفاهیم ایجاد شده توسط انسان، مانند چراغ راهنمایی زرد یا ماژیک های هایلایت به معنای اضافه و دو چندانی دست یابند. این معانی اضافی ممکن است در طول سال های متمادی پیوستگی یک رنگ خاص با یک هدف مشخص اجتماعی ایجاد شده باشد.

کلید اساسی و موثر تئوری رنگ در زمینه، در بخش “زمینه” آن نهفته است. رنگ ها لزوما از معنای جهانی و فراگیری برخوردار نیستند. اما در عوض، آنها می توانند در زمینه های مختلف از معانی متفاوتی بهره ببرند. به عنوان مثال، رنگ “زرد” در زمینه حمل و نقل، ممکن است شما را وادار کند سرعت خود را کم کرده و با احتیاط حرکت کنید. دلیل این امر این است که معانی و وسایل معینی مانند چراغ های زرد، اتوبوس های زرد مخصوص مدرسه، نشانگر های کار و تعمیرات، نوارهای احتیاط، و وسایل و مفاهیمی از این قبیل، همه با همه این معنا را برای افراد ایجاد کرده اند. با این حال، همین رنگ (رنگ زرد شاد و روشن) در یک زمینه دیگر، ممکن است باعث ایجاد اعتماد به نفس، تحریک پذیری، و نگرش رفتاری “برو و به دستش بیار” شود. از تمام این توضیحات می توان به این نتیجه دست یافت که کلید اساسی و موثر تئوری رنگ در زمینه، در بخش زمینه آن نهفته است.

پرونده رنگ قرمز و “موفقیت”

روانشناسی رنگ - کادو

ابتدا، بیایید به موفقیت در زمینه نگاهی بیاندازیم. تنالیته های مختلف رنگ قرمز در زمینه چه معنایی را منتقل می کند؟ شما هم ممکن است تحویل گرفتن برگه امتحانی خود را با علائم قرمزی که با قلم در سرتاسر برگه ایجاد شده اند، به یاد داشته باشید.

 در طیف وسیعی از مطالعات، زمانی که مردم رنگ قرمز را درست قبل از یک آزمون فکری مشاهده می کردند، در نهایت آزمایش را با نتایج ضعیف تری انجام می دادند. اما این اتفاق برای رنگ های مختلف دیگر تکرار نشد.

در یکی دیگر از مطالعات ساده، برخی از افراد در آزمون هایی شرکت کردند که در آنها، شماره شناسایی شان با جوهر قرمز چاپ شده، و تعداد دیگری از افراد با شماره شناسایی به رنگ سبز یا سیاه در همان آزمون شرکت کردند. افرادی که از شناسه های قرمز رنگی برخوردار بودند، نتایج ضعیف تری نسبت به افرادی با شناسه سبز یا سیاه دریافت نمودند.

قرمز و “وابستگی”

روانشناسی رنگ - کادو

اما چه اتفاقی در مورد یک متن متفاوت است؟ آیا قرمز همواره دارای روایتی منفی در روانشناسی رنگ است، و یا مردم را به یاد سختی ها می اندازد؟

زمینه دیگری که محققان در حال تحقیق بر روی آن هستند، زمینه “وابستگی” است. مردم معمولا رنگ قرمز را با عشق، و شور و اشتیاق عاشقانه یکی می دانند. اما رنگ قرمز از نظر بیولوژیکی، اغلب در طول رابطه زناشویی، و برخی از لحظات چرخه قاعدگی در بدن دلالت دارد.

در مجموعه ای از مطالعات، محققان از تعدادی از مردان خواستند عکس های زنان را رتبه بندی کنند. این عکس ها گاهی اوقات دارای یک پس زمینه قرمز بوده و گاهی پس زمینه ای با رنگی غیر از قرمز داشتند، اما عکس ها همیشه یکسان بودند. اما به هر حال، مردان از زنانی که در عکس هایی با پس زمینه قرمز بودند، به عنوان زنان جذاب تر نام بردند.

در یک مطالعه دیگر، محققان از زنان خواستند پیراهن قرمز یا سبز رنگی به تن کنند، و سپس از مردان درخواست کردند با آنها مکالمه کوتاهی داشته باشند. هنگامی که زن مورد نظر پیراهن قرمزی پوشیده بود، مردان در مقایسه با زمانی که با زنی با پیراهن سبز رنگ صحبت می کردند، از سوالات صمیمانه تری برای ادامه مکالمه استفاده کردند. همین نتیجه نیز در مطالعه ای که زنان در حال ارزیابی مردان بودند، رخ داد.

پس اینگونه که به نظر می آید که روانشناسی رنگ ها بحث بسیار گشترده ای است، اما آن چه مهم است این است که رنگ ها معانی جهانی ندارند و فقط در زمینه و سرایط مختلف معانی متفاوت می گیرند. در این مقاله فقط به بررسی رنگ قرمز پرداخته ایم. اما آیا شما می توانید بگویید چه مدت زمان لازم است تا در مورد تاثیرات هر رنگ در زینه های گوناگون اطلاعات به دست آوریم؟

در این مطلب به ارائه اینفوگرافیکی که غالبا سایت های دیگر ارائه می کنند نپرداختیم. به عقیده ما مبحث روانشناسی رنگ بسیار گشترده استچراکه رنگ ها می توانند معانی  برداشت های مختلفی به وجود آورند. امیدواریم توانسته باشیم از زاویه جدیدی روانشناسی رنگ را به شما معرفی کرده باشیم.

منبع: socialpsychonline

 




پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *