هرم عطر

هرم عطر چیست ؟(دانستنی های عطر)

هرم عطر چیست ؟

هرم عطر :ترکیبات یک عطر ، مخلوط آب و الکل به عنوان حلال مواد عطر به کار می رود .

هرم عطر

هرم عطر

به هنگام مصرف عطر ، گرمای بدن سبب می شود تا حلال (آب و الکل) به سرعت تبخیر شده و عطر بر روی پوست باقی بماند تا به تدریج طی چندین ساعت تبخیر شود . به این جهت می توان گفت به دلیل سیستم زیستی شیمیایی بدن ، دمای بدن ، نوع و حساسیت پوست ، رایحه ی اصلی عطر بر روی پوست افراد ، متفاوت خواهد بود . عطرسازان مراحل تبخیر رایحه را به سه مرحله دستته بندی کرده اند و این سه مرحله تقسیم بندی را در مثلثی به نام هرم عطر قرار داده اند .

هرم عطر :

رایحه اولیه :

ریحه ای که پس از چند دقیقه از استعمال عطر استشمام می شود . رایحه ی اولیه همان احساس اولیه از بوی عطر می باشد . به همین خاطر در فروش عطر تاثییر بسزایی دارد . رایحه ی این مرحله تازه و تند می باشد . ترکیباتی که در این مرحله دخیل هستند بوی تند داشته و شدیدا فرار می باشند و از مولکول های کوچک و سبک تشکیل شده اند و به سرعت تبخیر می گردند . از جمله عناصری که استفاده ی بسیاری در رایحه ی اولیه دارند می توان : زنجبیل و مرکبات را نام برد …

رایحه ثانویه :

رایحه ی ثانویه زمانی که رایحه ی ابتدایی از بین می رود آشکار می گردد . رایحه ی ثانویه بدنه ی اصلی یا به اصطلاح قلب عطر را تشکیل می دهد و به عنوان ملایم کننده ی بوی تند اولیه به کار می رود . رایحه ی این مرحله چیزی حدود ۱۰ تا ۳۰ دقیقه بعد از استعمال عطر استشمام می شود . از جمله عناصری که استفاده بسیاری در رایحه ی ثانویه دارند می توان از : استقدوس و رز نام برد …

رایحه ی پایه :

زمانی که رایحه ی اولیه و ثانویه از میان می روند . ترکیبات این گروه معمولا ثابت کننده می باشند و به عطر عمق و استحکام می بشخد . رایحه ی این مرحله در زمان کمتر از ۳۰ دقیقه پس از استعمال عطر استشمام نخواهد شد . از جمله عناصر به کار رفته در این رایحه می توان از : مشک و علف خشک و صمغ گیاهی نام برد …

فرق عطر، ادوپرفیوم، ادوتویلت و ادکلن

تمام این محصولات از ترکیب آب و الکل با اسانسهای روغنی، ترکیبات معطر و تثبیت کننده (اصطلاحا به آن عصاره روغنی گفته می شود) بدست می آیند و در تمام آنها ترکیب آب و الکل به عنوان حلال به کار می‌رود. تنها تفاوت این محصولات در میزان غلظت عصاره روغنی است که در هر کدام استفاده می شود. هر چقدر غلظت عصاره روغنی در یک بو بیشتر باشد، ماندگاری آن نیز بیشتر خواهد بود. بالاترین میزان عصاره روغنی در عطر بکار می رود؛ سپس به ترتیب در ادوپرفیوم، ادوتویلت و نهایتاً در ادکلن.

درجه بندی بر اساس میزان عصاره روغنی بکار رفته و میزان ماندگاری:

عطر یا پرفیوم  (perfume) غلیظ ترین عصاره است که غلظت عصاره روغنی در آن تقریبا بین ۴۰-۱۵% است و جزء خالصترین و ماندگارترین بوهاست و در عین حال گرانترین نوع عطر می باشد.

ادوپرفیوم (Eau de Parfum) با غلظتی در حدود ۱۵-۷% در جایگاه دوم قرار دارد و رایج ترین نوع عطر است که ماندگاری مناسبی دارد ولی به گرانی عطر نیست.

ادوتویلت (Eau de Toilette) با غلظتی در حدود ۶-۱% در جایگاه سوم قرار دارد. ادوتویلت بوی ملایمی دارد که ماندگاری آن متوسط است، نسبت به عطر و ادوپرفیوم ماندگاری اش کمتر است و برای تمدید بوی آن باید چندین بار در طول روز از آن استفاده کرد.

ادکلن (Eau de Cologne) با غلظتی در حدود ۵-۲% در جایگاه آخر قرار دارد و در واقع همان ادوتویلت است، بویی ملایم دارد و ماندگاری اش نیز تقریبا به همان اندازه است.

  • معمولا پخش بوی ادکلن از عطر بیشتر است، به این دلیل که ادکلن الکل بیشتری نسبت به عطر دارد.
  • تفاوت عطرهای مردانه و زنانه: عطرهای مردانه در نوع رایحه با عطرهای زنانه تفاوت دارند و معمولا از غلظت اسانس و در نتیجه شدت رایحه کمتری برخوردارند. به همین دلیل گاهی برای عطرهای مردانه از واژه ادکلن استفاده می شود.
  • عطر بر پوست‌های چرب بهتر و در مدت زمان بیشتر می‌ماند.۴ نوع پوست چرب، خشک، نرمال و مخلوط وجود دارد که عطر بر پوست‌های چرب بهتر و در مدت زمان بیشتر می‌ماند.

نیش “Niche” معمولا به کسب وکارهای کوچک و متوسط مربوط میشود که کالا یا خدمت خاصی را برای بخش محدودی از بازار تولید میکنند.

بر اساس پیشینه مربوط به بازار نیش “Niche”، پژوهشگران این‌ گونه نتیجه گیری کرده اند که رویکرد نیش سه جنبه را در بر دارد: بازار، محصول و استراتژی.

بازار نیش که بر افراد یا مصرف کنندگان خاصی تمرکز دارد. همگی به یک «بخش» تعلق دارند و در پی آن، شرکت محصولی را مرتبط با آن عرضه میکند.

یک محصول نیش، بر یک کالا یا خدمت تخصصی تاکید دارد و شرکت آن را به گونه ای عرضه می کند که بازار آن را، خود خلق نماید.

استراتژی نیش بر شرکت و اینکه چگونه رویکرد نیش را اجرا خواهد نمود، تمرکز دارد.

عرضه محدود و نداشتن تبلیغات تلویزیونی از ویژگی های نیش است. این محصولات در فروشگاههای بزرگ و زنجیره ای به فروش نمی رسند.

از آنجا که بازار نیش مصرف کنندگان محدودی دارد، شرکتهای بزرگ قادر به افزایش تولید و استفاده بهینه از آن نخواهند بود، از این ‌رو ورود به چنین بخشهایی برای آنان اقتصادی نخواهد بود.

در هنر عطر سازی نیش “Niche” نیز نقش آفرینی می کند.

هنر و خلاقیت در این کالاها به وفور وجود دارد چرا که دست سازنده عملا باز است و فضای بیشتری برای مانور دادن و ایده پردازی دارند.

طراحی آنها به گونه ای است که ممکن است همه پسند نباشند و خیلی عمومیت نیابند.

این عطرها نمادی از شجاعت، خلاقیت نهانی و گسترده طراح خود هستند.

در این عطرها پتانسیل واقعی رایحه با کیفیتی بالا، هارمونی زیبا و چیدمانی که کمتر از یک قصیده هنری نیست به نمایش در می آیند. شاهکارهایی که به صورتی خاص به بیان شخصیت و فردیت پوشاننده خود می پردازند

نیش یک شعار دارد: ما کم تولید می کنیم اما منحصر به فرد وخاص تولید می کنیم.